Door de steeds sterker wordende sensitieve gevoelens van het schoolgaande kind en de
adolescent zet hij/zij zich steeds meer af tegen de ziekte en probeert hij/zij zich
te verbergen voor zijn/haar omgeving of de arts. Soms is het enige teken van astma
hyperinflatie (bovenmatige luchtvulling) van de longen, omdat het kind geleerd heeft
zeer oppervlakkig te ademen om ´wheezing´ (piepen bij uitademing) te vermijden.
Pollen, huisstofmijt en dierlijke huidschilfers zijn de meest voorkomende allergenen
in deze leeftijdsgroep.
Sanering van de omgeving is iets wat door de huisarts geadviseerd kan worden. Het
kan de hoeveelheid benodigde medicatie verminderen.
Inspanningsastma is een aandoening die vaak bij kinderen over het hoofd wordt gezien.
Het is vaak een teken van een slecht gereguleerd chronisch astma. Deze aandoening kan
een belangrijke impact hebben op het lichamelijke en geestelijke welzijn van een kind
met astma. Het kind kan inspanning vermijden om symptomen te voorkomen, maar ten koste
van uitsluiting door zijn leeftijdgenoten en met het risico dat het een zittende
leefwijze ontwikkelt waardoor later in het leven de gezondheidsrisico´s kunnen toenemen.
Het kind moet worden gestimuleerd sporten te kiezen die minder snel astma opwekken.
Zwemmen is het meest geschikt, gevolgd door sporten die meer de nadruk leggen op
coördinatie dan op inspanning, zoals gymnastiek, tennis of golf. Sporten waarbij gedurende
langere tijd moet worden gerend, zijn niet altijd geschikt.
Preventieve astmamedicatie, vóór inspanning toegediend, voorkomt effectief het optreden
van inspanningsastma. Inhalatiemedicijnen worden vlak voor de inspanning ingenomen, oraal
toegediende medicatie 1 tot 2 uur vooraf. Een periode van geleidelijke ´warming-up´ voor
inspanning wordt aanbevolen. Veel kinderen moeten mogelijk echter bepaalde
inspanningsbeperkingen worden opgelegd, bijvoorbeeld op koude dagen, tijdens het pollenseizoen
of wanneer het kind een infectie heeft. Tieners met astma moet worden geadviseerd rekening te
houden met hun allergieën wanneer ze hun toekomstige studies, werk en sociale leven plannen.